Eerste twee weken studie - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Maartje Slot - WaarBenJij.nu Eerste twee weken studie - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Maartje Slot - WaarBenJij.nu

Eerste twee weken studie

Blijf op de hoogte en volg Maartje

16 Februari 2015 | Turkije, Istanbul

Het eerste feestje met alle Erasmus studenten was ontzettend leuk! De eerste avond leer je zoveel nieuwe mensen kennen, maar ook je buddy van de uni. Mijn naam blijft toch een grote uitdaging voor veel studenten, ik heb al menig variant gehoord en rare gezichtsuitdrukking gezien bij het uitspreken van mijn naam. en heb al verschillende bijnamen gekregen. Dit is wel een reden dat veel mensen me onthouden, als het meisje uit Nederland met die ontzettende moeilijke naam!

De eerste week van die studie was alles nog een beetje raar, ze noemen het hier de drop periode. Dan kom je voor een college en is er geen docent omdat ze eigenlijk in deze week niemand verwachten. Ook moest ik voor mijn residence permit die week. Wat uiteindelijk een hele onderneming bleek! Je kan hier vanalles met je ID-kaart regelen behalve dit. Dus wilde ze me eigenlijk weer naar huis sturen om daar maar een paspoort aan te vragen, hier kreeg ik het even Spaansbenouwd van, gelukkig bedacht ik me later dat je dit ook op het consulaat aan kunt vragen. Zo gezegd zo gedaan!

Dat de man hier een andere rol heeft in de samenleving werd wel weer goed duidelijk toen ik een brief moest halen voor een studenten vervoersbewijs, aangezien er bij mij geen vader in het systeem staat in de uni wordt daar ook op de brief niks op ingevuld. Wat bij de dame van de administratie toch wel voor wat stres zorgde na enige uitleg in half Turks en Engels kwam ze erachter dat ik er geen een had en was het prima om dit vakje leeg te laten. Naar hier toch enigszins verbaast over te zijn geweest ging ik mijn collegekaart maar eens ophalen bij de vrouw die verantwoordelijk is voor Erasmus studenten binnen de kadir Has universiteit. Naast alle informatie over welke studie je doet wat je naam is ect, is ook hier weer de naam van je vader te vinden. Woensdag gingen we met een heel groepje naar de socialedienst om mijn ziektenkostenverzekering goed te lagen keuren voor hier in Turkije. En je raad het al ook hier moest een naam van mijn vander op staan! Uitgelegd dat ik die niet heb, was dat dit keer niet genoeg dan moest ik maar de naam van opa opschrijven, waarna mijn vraag was of het uitmaakte dat die al overleden was. Nee dat wa geen enkel probleem ik had dus net zo goed de naam van Pietje puck op kunnen geven het had geen enig verschil gemaakt.

De eerste week van de studie was prachtig weer! Helaas werd het van af zaterdag tot nu toe allemaal wat minder en heb ik ook voor het eerst dit jaar een beetje sneeuw gezien.

We hebben met een groepje van de studenten een oud town Tour gedaan en allemaal hoogtepunten in het oude gedeelte bezocht en daarna ons lekker op gewarmd aan elmond Çay of gewone Çay

De week van 9 feb begonnen de college dan echt, dit was wel even wennen want officieel moeten alle colleges in het Engels zijn maar niet alle docent houden zich daar aan als je de enige Erasmus student bent in de klas, dus het kwam wel eens voor dat alles eerst in het Turks uitwerk gelegd en daarna voor mij werd vertaald in het Engels. Ik heb wel een heel fijn rooster maandag de hele dag college dinsdag lekker vrij woensdagen halve dag college en donderdag 's ochtends en eind van de dag en dan al lekker weekend! Afgelopen vrijdag hadden we weer een ERS party, dit was voor alle uitwisselingsstudenten van onze universiteit! Dit was weer reuze gezellig en de vriendschappen worden ook steeds beter en hechter. Zo zijn we ook gezellig met zijn allen uiteten geweest in een restaurantje ergens achteraf in een straatje waar je naar de keuken moest lopen omvallen te bestellen en daarna werd je eten met een liftje naar boven gestuurd.

Met Valentijnsdag kwam er een speciaal pakketje voor mij aan op het vliegveld. Sanne is hier voor een aantal dagen om mij op zoeken hier in Istanbul!

Tot de volgende keer!

Liefs Maart

  • 16 Februari 2015 - 22:35

    Inge:

    oh Maartje wat een geweldig verhaal. Dat zal idd niet veel voorkomen in Turkije. Zo te lezen heb je het naar je zin, Top.

  • 16 Februari 2015 - 22:46

    Jeannet:

    Weer een heel mooi verhaal, opa doet toch mee in het geheel, ook al is hij er niet meer. Ik geniet van de gebeurtenissen die je vertelt. Heel veel plezier nog en veel groeten aan Sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Maartje

Voor mijn studie communicatiesystemen aan de Hanze hogeschool in Groningen ga ik een half jaar in Istanbul studeren.

Actief sinds 11 Jan. 2015
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 3175

Voorgaande reizen:

14 Januari 2015 - 01 Juli 2015

Istanbul

Landen bezocht: