2e week - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Maartje Slot - WaarBenJij.nu 2e week - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Maartje Slot - WaarBenJij.nu

2e week

Blijf op de hoogte en volg Maartje

30 Januari 2015 | Turkije, Istanbul

Lieve allemaal,

Weer even een berichtje uit het mooie Istanbul. Vandaag ben ik hier net iets lange dan twee weken. Het lijkt echt al een eeuwigheid gelden dat ik aan kwam in Istanbul en mijn eerste dagen in het hotel door bracht.

Deze week ben ik vooral op onderzoek uitgetest in de buurt waar ik woon. Je kan echt heel goed merken dat dit deel erg traditioneel is zelfs kleine meisje dragen hoofddoeken! Ik ben vaak dan ook de enige die je ziet in het straatbeeld die geen hoofddoek draagt. De supermarkt is hier wel echt even wennen. De eerste supermarkt die ik had ontdekt kun je een beetje vergelijken met een Aldi alleen dan zonder groentes en fruit, of het geen dat ze dan hebben is belachelijk duur. Een stukje verderop zit nog een supermarkt en die kun je weer vergelijken met een AH. Hier is genoeg keuze aan zuivel, vlees olijven maar ook verschillende groentes en fruit.

Woensdag ben ik naar een van de grootste en oudste markt die er is geweest. de locals noemen het Çarşamba wat woensdag betekent. Helaas regende het die dag een beetje maar gelukkig klaarde het ook wel weer snel op. Het weer is hier nog steeds heel erg goed het heeft twee dagen deze week een beetje gemiezerd, en toen was het ook iets kouder maar nog steeds elke dat 10 graden of warmer. Dus mijn winterjas hangt hier nog steeds mooi in de kast.

Tijdens een van mijn wandelingen door de buurt was ik zo ver afgedwaald dat ik weer in een andere wijk terecht was gekomen Fatih, dit grenst aan Fener. Hier ben ik gestuit op een oud aquaduct. Het heet het Aquaduct van Valens en het voorzag Constantinopel van water. Het is een Byzantijns aquaduct wat in 373 in gebruik werd genomen. Het water werd uit de bossen werd door dit aquaduct getransporteerd naar het centrum van de stad.Het aquaduct heeft twee verdiepingen tegenwoordig raast het verkeer eronder door.

Het verkeer hier kan me soms nog steeds verbazen! het gaat zo snel en auto gaan maar gewoon, als voetganger moet je echt heel erg uitkijken. En de bussen zijn hier soms ook echt om te lachen. Lijn 15 naar Zernike is er niks bij hoe vol de bussen hier soms zitten.

Een van mijn favorite wijken hier is Sishane, hier heb je veel design winkels en kleine winkels met souvenirs. Een beetje de hipster buurt van Istanbul met ook veel Vintage winkels. Je moet wel een beetje de toeristische straatje verlaten maar dat is wel leuk zo ontdek je van alles en nog wat. Leugens bedenken daar zijn de Turken niet zo goed in, ik werd aangesproken door iemand of ik hem in het engels de weg naar Taksim wilde wijzen, dat wist ik wel dus geen probleem. Maar na de uitleg wilde die van alles van me weten, hier had ik niet zo veel zin in. Zijn leugen was dat die uit Egypte kwam en an dagen iemand zocht die engels sprak, want zelf kon die geen turks. Maar het mooist van alles was dat er een oude man op hem af kwam en iets in het turks tegen hem zei, en hij vloeiend turks terug sprak. Juist ja en jij kon geen turks.....

Gisteren heb ik me ook ingeschreven voor de colleges voor de aankomende periode. Dit was nog best een gedoe want het hele programma was in turks gelukkig bestaat er google translatie en uiteindelijk ben ik er uit gekomen hoe ik me moest inschrijven. Vanaf maandag start dan ook dit semester. Aankomende Zondag hebben we voor het eerst een ontmoeting met alle andere Erasmus studenten van Kadir Has universiteit. Hier heb ik onwijs veel in zin! Op deze manier ontmoet je weer allerlei ander leuke mensen.

Ondanks dat iedereen in ver weg in Nederland is, zijn jullie toch heel erg dichtbij. Door alle leuke en lieve berichtje die ik ontvang hier op mijn blog maar ook via de mail en app. Zo heb ik al een aantal keer met verschillende mensen geskyped waaronder mijn oma, dit was voor haar de aller eerste keer, en ze vond het fantastisch!

Tot de volgende keer,

Veel Liefs Maartje

  • 30 Januari 2015 - 20:49

    Inge:

    hoi Maartje,
    Wat leuk om te lezen wat je allemaal tegen komt. Ben je op een lokale markt geweest met kleding, fruit, groente noten e.d. Dit wil ik elke keer als ik in Antalya ben niet missen. Heerlijk slenteren en neuzen tussen de koopjes. Heerlijk vers fruit voor weinig. Ik wil je alvast succes wensen op de universiteit en ik hoop dat je leuke medestudenten ontmoet.
    Liefs Inge

  • 30 Januari 2015 - 21:41

    Jorine:

    Lieve Maartje,
    Misschien kan Sanne een extra koffer meenemen als ze eind februari komt? Ik ken jou, met al die winkels! Aly, mijn collega, gaf een tip, je kunt tussendoor al je aankopen vast als postpakketten naar Nederland sturen. Wij slaan het wel op, haha.
    Fijn te lezen dat je het naar je zin hebt en al die nieuwsgierige mannen van je af houdt op een keurige wijze. Desnoods zwaai je een keer met je handtas........
    Hier sneeuwt het, is het koud, nat, maar soms komt de zon op een vriendelijke manier even door. Het is inderdaad alsof je al heel lang weg bent, maar toch ook dichtbij, Apple is toch een fantastische uitvinding. Welke vakken heb je uiteindelijk gekozen? Geniet nog van je vrije dagen, volgende week weer met je neus in de boeken. En veel plezier zondag!
    Liefs van ons, Jeannet & Jorine

  • 30 Januari 2015 - 22:47

    Marieke Pepers:

    Hai Maartje,
    Leuk om jou zo te kunnen volgen. Ik heb wel veel bewondering voor jou hoor want ik vind het reuze knap van jou. Hier in Hengelo sneeuwt het op dit moment behoorlijk. Ik moest er dwars doorheen om van IKEA naar huis te fietsen; wind tegen !! Ik was de "verschrikkelijke sneeuwman". (Vrijdag 30-1 22.00 uur)
    In Hengelo is men druk bezig met het regelen van dweilpassen want de carnaval komt er al weer gauw aan. Ik heb begrepen dat het wellicht de laatste keer is voor war betreft de dweilpassen want het is behoorlijk achterhaald en zelfs met pas is het niet gezegd dat je binnen komt. Zelf kan ik er dit jaar niet aan meedoen want ik ben volledig ingeroosterd alle dagen dus moet werken.
    Tot de volgende keer, dikke zoen, Marieke

  • 13 Februari 2015 - 15:24

    Jeanny:

    Hallo Maartje,
    Leuk om te lezen dat je het daar naar je zin hebt en eindelijk kan beginnen.
    Wij zijn net terug uit Turkije, we hebben het geweldig gehad, we waren in Lara een plaatsje dat tegen Antalya aanhangt.
    In een super hotel Delphin Imperial, echt heel mooi en een service ongekent .
    Op dit moment begint hier de Carnaval, ik kwam net al wagens tegen voor de avondoptocht in
    Hengelo.
    Nou ik laat binnenkort wel weer wat van me horen. Heeeeeeel veeeeeel gr. Jeanny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Maartje

Voor mijn studie communicatiesystemen aan de Hanze hogeschool in Groningen ga ik een half jaar in Istanbul studeren.

Actief sinds 11 Jan. 2015
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 3168

Voorgaande reizen:

14 Januari 2015 - 01 Juli 2015

Istanbul

Landen bezocht: